tisdag 17 januari 2017

Operationsdagen

Vi kör hemifrån 8.15. Kall morgon, vacker himmel. Väl framme beslutar sig F för att köra hem och jag ska messa honom när jag är klar. Betalar i receptionen (300 kr) och tar sedan hissen mot våning 3 och operationsavdelningen.

En kvinna kommer samtidigt som jag och vi blir genast mottagna och visas till ett rum där vi får byta om. Hon ska opereras av en annan läkare. Endast underkläderna får vi behålla och vi får sätta på oss en lång skjorta och tunna bomullsstrumpor + plastskydd på fötterna. Våra kläder låses in i ett skåp och nyckeln hängs runt min hals.

Därefter går vi in i ett rum där patienter förbereds inför operationen. Jag lägger mig på en säng och blir omstoppad med ett papperstäcke. Flera patienter ligger här med skärmar mellan sängarna. Hela tiden blir jag mycket trevligt bemött. Jag får intrycket av det är massor av personal och alla är omtänksamma och trevliga.

Nu får jag tvätta handen/armen igen! I ca 5 min tvättar jag handen med tvålsvampen descutan. Därefter lindas den in med en pappersfilt. Sköterskan, Lise-Lotte, ger mig 2 alvedon i förbyggande syfte.

Sedan kommer läkaren, Torsten H in. Han hälsar och ger mig en bedövningsspruta i handen. Han gör det mycket försiktigt och allt går bra. Det spänner lite i handen, men helt ok. Han skämtar och säger att jag klarade det fint och vore jag yngre skulle jag ha fått ett klistermärke. 😉 Allt känns mycket avslappat och jag känner mig inte orolig. Träffar även narkossköterskan Per. Jag ska ju inte bli sövd men tydligen är en sådan med även på operationer med lokalbedövning.

Nu är det dags att förflytta mig till operationssalen. Där är fler sköterskor, men kommer inte ihåg namnen. Här är det ganska svalt men jag blir omstoppad med papperstäcke. Ett skynke med hål i där jag trär igenom min vänstra hand, läggs över en ”stång” så att jag inte kan se något av operationen. Här tvättas handen IGEN! Noga.

Bedövningen testas genom att läkaren nyper med en pincett i handen. Armen ligger på ett armstöd till vänster. En manschett spänns runt armen för att stoppa blodtillförseln i handen. Inget av detta varken ser eller känner jag men sköterskan informerar mig.

Jag erbjuds att lyssna på musik och efter lite strul med radion kopplar vi in hörlurar i min mobil och jag kan lyssna på Spotify. Jag hinner lyssna på drygt en låt med U2 när de förklarar att operationen är över. Helt otroligt vad snabbt det gick! Klockan är 9.45. jag har alltså varit här ca en timme och allt är klart.

Ett vattentätt plåster sitter över såret och ett bandage med extra tryck (hopvikt gasväv ovanpå plåstret) läggs runt handen. Hela handen känns som en klubba. Bedövningen gör att jag inte kan använda fingrarna. Nu får jag gå till omklädningsrummet och byta om till mina egna kläder. Det blir dock problem med knappar, strumpor mm. Men jag får lite hjälp. Tur att jag har en tröja som går att dra över bandaget. Jag ringer till F som hunnit köra tillbaka till Båstad.
Mer info om karpaltunnelsyndrom och behandling finns här.

Därefter får jag sätta mig ner i korridoren vid en bricka med kaffe och smörgåsar. Så gott det smakar! Det blev ju inte någon frukost imorse.
Läkaren går igenom allt och informerar mig om värktabletter mm. Får med mig en remiss till min vårdcentral där stygnen skall tas om två veckor.
Jag hinner inte vänta länge innan F kommer och hämtar mig.

Väl hemma igen blir det soffan. Handen är fortfarande bedövad men jag kan röra lite på fingrarna.

Mot kvällen släpper bedövningen och jag känner en svag molande värk. Men inte alls så ont som jag hade befarat. Tar ändå en värktablett till natten så att jag ska kunna sova gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar